”Jos olet tyytymätön saamaasi tai omaisesi saamaan hoitoon tai kohteluun, Sinun on mahdollista toimia eri keinoilla asian selvittämiseksi. Usein hyvä vaihtoehto selvittää asiaa on ottaa yhteyttä hoitoa antaneeseen ammattihenkilöön tai hoitopaikan muuhun edustajaan. Hoitopaikkaan voi tehdä myös kirjallisen muistutuksen, joka on usein nopein ja tarkoituksenmukaisin tapa selvittää asiaa.”
Näin alkaa ohjeistus Valviran sivustolla. Tämä on osa riskienhallintaa, joka on normaaliosa ammattitoimintaa. Asiakkaan on tärkeää tiedostaa oikeutensa ja kanavat asioiden selvittämiseen.
Valviran ohjeen mukaan mahdollista on avata keskustelu tyytymättömyydestä ensin hoitopaikassa. Mikäli tämä ei riittäisi, voi edetä muiden menettelytapojen kautta.
Keskustelu hoitopaikassa on tärkeää ja ajoittain kyselemme aktiivisesti itsekin palautetta työskentelystä.
Lisää tietoa aiheesta:
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon